en annan vinkel på samma möte

Läser i Dagen i dag och blir funderasam. Och faktiskt lite arg.

Den samling tidningen refererar till var jag själv med på, det var inte Dagen. Med på samlingen i Jönköping fanns flera andra riks och distriktsanställda inom svenska missionskyrkan.

Björkman var tydlig i sin inledning av dagen ”vi har inte bjudit in för att vi vill gnälla eller göra myteri. Nej, vi har bjudit hit för att tillsammans drömma om och visionera kring en ny kyrka”. Dagens vinkel skulle stämma bättre med verkligheten om den varit ”lokala församlingar drömmer för fullt”, ”flera församlingar beredda att ta ett större ansvar i ett nytt samfund”, ”missionsförsamlingar sjuder av engagemang för det nya samfundet”.

Att dessa 50 personer skulle enats om en kravprofil stämmer inte. Däremot stämmer det att vi under dagen pratade om vilka kvallitéer vi tror är viktiga att en kyrkoledare har. Och det är väl knappast en nyhet för någon att just ledarfrågan kommer vara viktig.

Att några församlingar är beredda att byta samfund är väl självklart. Ofriskt vore annat. Likaväl som att flera EFK-församlingar och Alliansförsamlingar skulle känna sig hemma i missionskyrkan skulle många missionsförsamlingar känna sig hemma i EFK och Allians. Det är inte så stor skillnad som Dagen vill ge sken av. Kom in i matchen, inse att kartan ritas om och att gränserna mellan samfunden blir allt mera flytande. För egen del hoppas jag att de församlingar som utifrån remissen känner sig tveksamma kommer bli glatt överraskade när de ser sammanställningen och det förslag som läggs fram till de tre olika årsmötena i juni.

De uttalanden som görs i artiklen kring ”hur den nya kyrkan kommer bli” gällande ex tillsyn, tillhörig och distrikt är oproffsigt av dagen. Tidningen borde veta bättre. Det som hänt hittills är att en remiss varit ute i alla berörda församlingar, och det är den texten Einarsson refererar till. Nu pågår arbetet med att sammanställa över 500 remissvar. Vad den nya kyrkan kommer innehålla gällande ämbetsyn, medlemsbegrepp och annat är så klart inte färdigt ännu.

Detta inlägg publicerades i gemensam framtid. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till en annan vinkel på samma möte

  1. Anders Marklund skriver:

    Johan sammanfattar dagen i Jönköping på ett bra sätt!!!

  2. Krister Gunnarsson skriver:

    Jag hoppas alla de lokala församlingarna och de tre samfunden kommer att lyssna till en god förebild när det gäller samgående – equemnia!

    Ett av equmenias – och Svenska Missionskyrkans mest dynamiska projekt är Apg29 – en missionsrörelse med både rötter och vingar, som redan har engagerat hundratals ungdomar från ett dussintal länder.

    Här finns en nyckel till gemensam framtid, inte bara inom Sveriges gränser utan för en Gemensam Kyrka med värdlsvitt perspektiv.

    Jag hoppas GF kommer att stå för MISSION och ansluter mig till ungdomarnas stark missionsglöd.

    ”Keep up the good work” Johan och alla ni andra på equmenia!

  3. Anders Fläckman skriver:

    Det är klart att det bildas olika konstellationer för att diskutera den nya kyrkan, utifrån olika aspekter och med olika agendor. Konsten blir, för GF-föreningen, att hantera dessa. Snabb info, kontinuerlig dialog och transparens är klassiska metoder att möta ryktesspridning och spekulationer. Man hade kanske också kunnat identifiera frågor/områden som det ”typiskt sett” skulle bli diskussion om.

  4. Pingback: Mera GF « Andreas Möller

  5. Christer Roshamn skriver:

    Tyvärr Johan så tror jag inte på vad du hoppas om GF kyrkan.

  6. Christer Roshamn skriver:

    Jag hoppas jag har fel, men jag tror inte remisssvaren radikalt kommer att ändra teologi och inriktning för den s k ”GF kyrkan”. Det är krafter (hoppas jag har fel) som vill annat. Jag tror att flera med dig Johan vill se ett ”nytt” samfund med iver att nå de förlorade med evangeliet, att bibeln ska ha en auktoritet som Guds ord (typ Lausannedeklarationen), att människor behöver omvända sig till Jesus. Jag har flera vänner som är pastorer och ledare bl.a i SMK som vill det. Men jag tror att det blir en tunn grund (som jag ser det) där det mesta i ”vägen vidare” och i remissmaterialet blir kvar. Jag vill inte vara en del av ett samfund med en sådan bibelsyn, dopsyn, ämbetssyn, församlingsyn och där mission/evangelisation och betoning på omvändelse är svag. Men det finns en hel del inom dessa tre samfund som vill det och det är helt ok, men jag vill inte vara en del av det. Det är viktiga och avgörande frågor, åtminstone för mig. I remissmaterialet står heller ingenting om äktenskap. Det är en het fråga, eller hur? Tror du att GF kyrkan kommer att besluta att äktenskapet endast är mellan en man och en kvinna? Det nya samfundet kommer att viga samkönade, eller vad tror du?
    Men jag kan ju ha helt fel…..

Lämna en kommentar